Model T

(1908.
-1927.)
Slika

Ovaj automobil, u javnosti od milja nazvan "Limena Lizi" (Tin Lizzie), postao je prvi automobil za masovno tržište. Ford Motor Company, druga fabrika koja je ponela prezime Henrija Forda (Henry Ford Company je posle njegovog odlaska promenila ime u - Cadillac), proizvodila je ovaj model punih 19 godina.

Prvi primerak Modela T namenjen daljoj prodaji proizveden je 27. septembra 1908. u fabrici Piket (Piquette) u Detroitu. Iako to nije bio prvi automobil koji je kompanija proizvodila od svog osnivanja 1903. godine, ostao je u sećanju kao prvi njen model koji je doživeo široku rasprostranjenost i automobil koji je "Ameriku postavio na točkove". To je bilo prvo motorno vozilo na četiri točka koje su sebi mogli da priušte i pripadnici srednje klase u SAD, odnosno prvi pravi "narodni automobil". Relativno nisku cenu je Ford uspeo da postigne primenom revolucionarnih ideja u industrijskoj proizvodnji, kao što je bila proizvodnja na pokretnoj traci umesto ručne izrade - kao i optimizacijom samog procesa proizvodnje, eliminacijom svih "suvišnih" delova i uprošćavanjem sklopova gde god je to bilo moguće.

Primer toga je i činjenica da je u to vreme ogromna većina Modela T bila crne boje, jer je to bila jedina boja koja je imala dovoljno kratko vreme sušenja da bi se ispunila zahtevana dinamika masovne proizvodnje. Otuda i ne čudi nastanak anegdotske rečenice, koju pripisuju Henriju Fordu: "Kupac može da dobije Model T u bilo kojoj boji, dokle god je ona crna".

Ovo je, takođe, bio i prvi Fordov globalni model, imajući u vidu činjenicu da se proizvodio na četiri kontinenta. Osim u SAD, proizvodnja se odvijala i u Argentini, Brazilu, Danskoj, Kanadi, Nemačkoj i u dve fabrike u Velikoj Britaniji (Mančester u Engleskoj i Kork na teritoriji današnje Republike Irske).