Istorija Forda

Proizvodna linija

Tokom godina prosperiteta i teškoća, uspona i padova, Fordova fabrika vozila izrasla je od poslovnog poduhvata jednog čoveka sa vizijom, male garaže i prvog četvorotočkaša napravljenog od delova zaprežnih kola i bicikla, do globalne poslovne imperije kakvu današnji Ford Motor Company predstavlja. Za sve vreme svog postojanja - od početka XX veka do danas - osim što je transformisala sebe, kompanija je neposredno uticala na promenu bezmalo celog sveta. Zahvaljujući Fordovim vozilima, po prvi put je automobil postao pristupačan svakome, što je otvorilo potpuno nove vidike i zauvek promenilo moderno društvo.

Duh njenog osnivača je i dalje prisutan u kompaniji, u čijem se upravnom odboru danas nalaze praunuci Henrija Forda. Kao dugovečan biznis sa porodičnim vezama, Ford se ponosi time da su ljudi - kako oni koji voze njihova vozila, tako i oni koji ih stvaraju - na prvom mestu. Kao proizvod pionirskih ideja i težnje da se kupcima ponudi uvek više toga za manje novca, stalnim inovacijama, pomeranjem granica u estetici, tehnologiji i udobnosti, Fordova vozila daju mogućnost današnjim vozačima da iz prve ruke iskuse jedan deo budućnosti, a prethodne generacije automobila su svojim naprednim rešenjima postala spomenik dalekovidosti njihovih stvaralaca.

Iako je istorija fabrike prožeta kako lepim tako i ružnim uspomenama, ona je ujedno i jedinstvena, upečatljiva priča o nastajanju jedne industrijske legende u prestonici svetske automobilske industrije: gradu motora, Detroitu u Mičigenu, SAD.

Pre nastanka Ford Motor Company

1863.

  • 30. jula rođen je Henri Ford.

1864.

  • Nov, jeftiniji način prerade čelika - Besemerov postupak - doživljava široku primenu u industriji.

1865.

  • U dolini reke Alegeni, u Pensilvaniji, postavljene su prve cevi za prenos sirove nafte, koje će potisnuti drvenu burad kao uobičajeni način transporta i vremenom postati mreža naftovoda koja će prekriti Ameriku i napajati njen industrijski rast.

1869.

  • Prva transkontinentalna železnička pruga u Sjedinjenim Državama povezuje dve obale, učinivši prvi korak ka bržem i jeftinijem prevozu ljudi i dobara.
  • Time su stvorena tri kamena temeljca za uspeh buduće Fordove kompanije: izvor jeftinog materijala, široko dostupna energija i efikasan sistem transporta. Preostaje još samo jedan, nastanak tehničke inovacije zvane: automobil.

1885.

  • Karl Benc u Nemačkoj patentira prvi praktičan automobil sa benzinskim SUS motorom, a tri godine kasnije počinje i serijsku proizvodnju vozila.

1896.

  • Henri Ford pravi svoje prvo vozilo - Quadricycle - dodajući 'šasiji' lake kočije motor na etanol od 4 konjske snage. Kotrljajući se na četiri točka od bicikla, umesto kola upravljača imao je polugu kormila, a menjač je imao svega dve brzine, obe za hod unapred.

1899.

  • Uz finansijsku potporu nekolicine tadašnjih detroitskih magnata, Henri Ford osniva Detroit Automobile Company - prvu kompaniju te vrste u Detroitu. Posle samo godinu i po dana i dvadesetak proizvedenih vozila, kompanija će prestati sa radom zbog gubitaka. Po Fordovom uverenju, neuspeh je rezulatat previsoke cene i nedovoljnog kvaliteta DAC automobila.

1901.

  • Radi promocije svojih vozila - kao i da bi se dokazao kao vrstan auto-inženjer - Ford se okreće auto-trkama, pobedivši na značajnoj trci u Gros Pointu (Mičigen).
  • Na krilima ovog uspeha, reorganizovani DAC postaje Henry Ford Company.

1902.

  • Posle nesuglasica sa finansijerima, Henri Ford napušta kompaniju sa 900 dolara u džepu i pravom na korišćenje imena. Henri Leland, proizvođač motora, preuzima upravljanje ovom kompanijom pod novim imenom - Cadillac Motor Company. Leland će 1917. osnovati i Lincoln Motor Company.
  • Ugled imena Henrija Forda raste, zahvaljujući novopostignutim uspesima na auto-trkama. Ubrzo, uz pomoć Aleksandera Malkolmsona, prodavca uglja iz Detroita, osniva kompaniju za proizvodnju vozila Ford & Malcomson, Ltd.
  • Prodajni rezultati su slabi, a dobavljači - braća Džon i Horas Dodž (koji će kasnije osnovati sopstvenu auto-fabriku: Dodge) - zahtevaju isplatu za isporučene delove. Vešti Malkolmson, u ovom teškom trenutku, obezbeđuje dodatno finansiranje od svojih prijatelja i rođaka - takođe nagovorivši braću Dodž da prihvate, umesto jednog dela dugovanja, udeo u budućoj, reformisanoj kompaniji Ford.
1903-1919 : Doba Henrija Forda

1903.

  • 16. juna, sa novim vlasnicima i pod tehničkim vođstvom Henrija Forda, Ford Motor Company je osnovan u iznajmljenoj fabrici na aveniji Mak.
  • Udruženje licenciranih proizvođača automobila (ALAM), vlasnik prava na (osporavani) američki patent Džordža Seldena za koncept motornog vozila, odbija Fordov zahtev za dobijanje licence. Kada je Ford i pored toga nastavio proizvodnju, ALAM pokušava da mu zabrani proizvodnju vozila. Pod budnim okom javnosti, proći će osam godina pre okončanja ove pravne bitke, koja će biti rešena u korist Forda i slobodnog nadmetanja na tržištu.
  • Prvo vozilo nove fabrike, Model A (cena osnovne verzije: 750 dolara), postiže zapaženi uspeh - i poslovni poduhvat najzad postaje profitabilan.

1904.

  • U prvih 15 meseci rada fabrike, proizvedeno je ukupno 1.700 primeraka ranih Modela A. To je veoma blizu maksimalnog kapaciteta proizvodnje koji je ta lokacija mogla da ponudi, te se počinje sa izgradnjom nove fabrike na uglu ulica Piket i Bobjen (Piquette/Beaubien) u koju će se kompanija premestiti do naredne godine.
  • Prodata je prva licenca za proizvodnju Ford automobila investitorima iz Kanade i osnovana je Ford Motor Company of Canada u Vokervilu (Ontario), sa druge strane reke Detroit.
  • Poćinje dugogodišnja saradnja sa proizvođačem guma Firestone, proistekla iz prijateljstva njihovih osnivača, Harvija Fajerstona i Henrija Forda.
  • U proizvodnju se uvodi luksuzni Model B (2000 dolara), a kao zamena za Model A - iako su se u jednom periodu oba nalazila u proizvodnji - na tržištu se našao Model C (po ceni od 850 dolara), donoseći snažniji motor i moderniji izgled.

1905.

  • Uspeh u prodaji doneo je procvat mladoj kompaniji - koja je, posle samo dve godine postojanja, ostvarila 300% profita svojim investitorima, uprkos skepticizmu tadašnjeg predsednika kompanije, Džona F. Greja.
  • Posle 800 proizvedenih Modela C, pojavljuje se naslednik - Model F (Model D i Model E nisu napredovali dalje od eksperimentalne faze). Ovaj luksuzniji i veći automobil prati i odgovarajuća cena (2.000 dolara), postavljena relativno visoko u poređenju sa onovremenom konkurencijom.
  • Aleksander Malkolmson i Henri Ford ulaze u sukob oko smera daljeg razvoja kompanije. Malkolmson smatra da treba ulagati u razvoj ekskluzivnih vozila za bogatu klijentelu. Ford, sa druge strane, ima viziju masovne proizvodnje jeftinijih automobila, poput Modela A. Opredeljujući budućnost kompanije, njen prvi čovek - Dž. F. Grej - staje na Fordovu stranu.

1906.

  • Prvi automobil sa 6-cilindarskim motorom - Model K - doživljava tržišni neuspeh. Kao klasičan primer "kvake 22", uz cenu između 2.500 i 3.000 dolara, Model K je bio preskup većini kupaca - dok su se oni koji bi ipak mogli da ga priušte okrenuli prestižnijim imenima, ne želeći automobil proizvođača koji je u svom katalogu imao i vozila za "široke narodne mase".
  • Razmirice osnivača dosežu vrhunac i A. Malkolmson odlazi iz kompanije, prodavši svoj udeo Henriju Fordu. U iznenadnom razvoju situacije, Dž. F. Grej umire i, nasledivši ga, Ford preuzima upravljanje fabrikom koja nosi njegovo ime.
  • 4-cilindarski Model N dolazi na tržište kao novi predstavnik linije započete modelima A i C, i - sa cenom od svega 500 dolara - ubrzo postaje miljenik kupaca.
  • Ford postaje najprodavaniji auto u SAD, sa proizvedenih 8.729 automobila.

1907.

  • Dva automobila izvedena iz Modela N, Model R i Model S, sa cenom između 700 i 750 dolara, doneće Fordu rezultat od još 6.000 prodatih vozila. Ovo će biti i poslednji Fordovi modeli za američko tržište sa volanom na desnoj strani.
  • Pisana slova Ford (dizajn Čajlda Harolda Vilsa) po prvi put pojavljuje kao element Fordovog zaštitnog znaka. Čuveni plavi oval će uslediti 20 godina kasnije.
  • Henri Ford je pred svoje inženjere stavio zadatak da razviju novi "automobil za svakoga... dovoljno velik za porodicu, ali dovoljno mali da ga jedan čovek može voziti i održavati... napravljen od najboljih materijala, sklapan rukama najboljih radnika, na osnovu najjednostavnijih savremenih rešenja... ali, on će biti toliko niske cene da će svako sa redovnom zaradom moći da ga priušti". Naizgled nespojivi, ovi dizajnerski zahtevi dobiće svoje otelotvorenje u automobilu koji će iz korena izmeniti čitavu auto-industriju i - posredno - čitavu planetu.

1908.

  • U proizvodnju je uveden čuveni Model T, "Limena Lizi". Među brojnim inovacijama, na ovom modelu se prvi put pojavljuje volan na levoj strani; praksa koju će veoma brzo usvojiti svi ostali proizvođači automobila.
  • U Parizu se otvara prvi salon za prodaju Fordovih automobila sa ove strane okeana.

1909.

  • U Velikoj Britaniji je osnovana kompanija Ford Motor Company (England), poznata i pod imenom Ford of Britain.

1910.

  • Ford otvara novu, veću fabriku na lokaciji Hajlend Park (Highland Park) u Detroitu. Danas se u ovoj zgradi nalazi deo arhivske građe kompanije i depo eksponata Muzeja Henrija Forda.

1911.

  • Ford otvara prvu fabriku van severnoameričkog kontinenta u Mančesteru (Engleska).

1913.

  • Pokretna proizvodna linija je uvedena u Hajlend Park, osmostruko ubrzavajući proizvodnju. Preko 200.000 Modela T sišlo je sa proizvodne trake tokom ove godine.
  • Ford otvara svoju drugu svetsku filijalu, Ford Motor Argentina.

1914.

  • Kao otelotvorenje "fordizma", uvedena je najmanja dnevnica od 5 dolara (dvostuko veća nego što je bila do tada) za osmočasovno radno vreme, uz dodatne beneficije za radnike. Kao rezultat toga, fluktuacija stručne radne snage je svedena na minimum a produktivnost je premašila sve dotadašnje granice, dodatno obarajući cenu vozila. Fordov radnik je mogao da kupi automobil, na kojem je i sam radio, za svega četiri mesečne plate. Sve ovo su bili faktori koji su doprineli stvaranju srednje društvene klase u SAD.

1917.

  • Počinje izgradnja Fordovog fabričkog kompleksa River Ruž (River Rouge), u kojem proizvodnja vozila teče i danas.
  • Prvi kamion sa Fordovim znakom zasnovan na Modelu T, označen kao Model TT, silazi sa proizvodnih traka. Projektovana nosivost je bila jedna "kratka tona" (2.000 funti, oko 907 kg)

1919.

  • Edsel Ford nasleđuje svog oca, Henrija, na mestu predsednika kompanije.
  • Istog dana, Henri Ford sprovodi plan da isplati udele svih investitora i vrati vlasništvo u stoprocentno vlasništvo svoje porodice.
1920-1939 : Između dva rata

1920.

  • Ford privremeno prekida sa radom zbog loše prodaje. Posle uklanjanja nepotrebnih administrativnih troškova i mera uštede, fabrika ponovo počinje sa radom.

1921.

  • Fordova proizvodnja premašuje cifru od milion automobila godišnje - skoro deset puta više od drugoplasiranog rivala, Ševroleta (Chevrolet).

1922.

  • Ford kupuje Linkoln (Lincoln Motor Company) od Henrija Lelanda, zatvorivši tako, na svojevrsan način, krug započet 1902.

1925.

  • Ford predstavlja sopstveni putnički avion, Ford Tri-Motor.
  • Sagrađena fabrika u Jokohami (Japan).

1926.

  • Ford Australia je osnovana u Dželonku (Geelong), u južnoj australijskoj državi Viktorija..

1927.

  • Proizvodnja Modela T prestaje 26. maja, posle dve decenije i petnaest miliona proizvedenih primeraka.
  • Ford uvodi u ponudu automobil sledeće generacije: Model A, koji počinje sa proizvodnjom u kompleksu River Ruž - prvo vozilo koje će serijski ponuditi laminirano sigurnosno staklo vetrobrana, i poneti Fordov plavi oval kao zaštitni znak proizvođača.

1929.

  • Titula najmasovnijeg proizvođača vozila je ponovo u Fordovim rukama, sa godišnjom proizvodnjom koja je dosegla milion i po automobila.

1931.

  • Automobilske marke Ford i Ševrolet se smenjuju na čelnoj poziciji proizvođala, u teškoj borbi za prodaju automobila tokom Velike ekonomske krize.
  • Uprkos finansijskim potresima, na tržište je plasirano preko pet miliona primeraka Modela A.

1932.

  • Ford predstavlja novi V8 blok izliven iz jednog komada, za ugradnju u svoj Model 18 koji postaje prvi jeftini model automobila sa V8 motorom.
  • U londonskoj dvorani Rojal Albert Hol je 19. februara predstavljen Model 19 (odnosno, Model Y, jer je pod tim imenom prodavan) - rodonačenik velikog porodičnog stabla malih evropskih Fordova.

1936.

  • Lincoln-Zephyr je predstavljen javnosti.

1939.

  • Stvorena je pod-marka Merkjuri (Mercury), kako bi se popunio jaz između ekonomičnih Fordova i luksuznih Linkolna. Sve do 1945. godine, Merkjuri će poslovati kao Fordovo odeljenje, da bi tek potom postalo sopstvena marka automobila.
1940-1959 : Olujna vremena

1941.

  • U proizvodnju je uveden Lincoln Continental.
  • Ford počinje da pravi terensko vozilo "opšte namene" - od milja prozvano "Jeep" ("general-purpose", GP - ili skraćeno, fonetski, "džip") - za potrebe američkih oružanih snaga.
  • Nakon višegodišnjeg sprečavanja radničkog udruživanja, potpisan je prvi kolektivni ugovor sa sindikatom Ujedinjenih automobilskih radnika - Kongresa industrijskih organizacija (UAW-CIO), koji obuhvata radnike u Fordovim severnoameričkim fabrikama.

1942.

  • Ulaskom SAD u II svetski rat prestaje proizvodnja civilnih vozila, a industrijski kapaciteti se preusmeravaju na proizvodnju bombardera B-24 Liberator, tenkova i drugih proizvoda potrebnih za ratovanje.

1943.

  • Edsel Ford umire od raka u svojoj 49. godini. Ostareli Henri Ford ponovo preuzima funkciju predsednika Ford Motor Company.

1945.

  • Edselov sin, Henri Ford II, postaje predsednik kompanije.
  • Marke Linkoln i Merkjuri su objedinjene u jedno odeljenje.

1946.

  • Tim pod nazivom "Genijalci" (The Whiz Kids), koji sačinjavaju bivši oficiri američkog ratnog vazduhoplovstva, angažovan je da revitalizuje kompaniju.
  • Proizvodnja automobila je pokrenuta iznova.

1947.

  • Osnivač fabrike, Henri Ford, preminuo je u svojoj 83. godini.
  • Henri Ford II postaje predsednik upravnog odbora.

1948.

  • Predstavljena je F-serija kamiona, u osam verzija različitih veličina i nosivosti, od F-1 (450kg) do F-8 (2.700 kg).
  • Predstavljen je posleratni Lincoln Continental.

1949.

  • Za 1949. modelsku godinu, Ford u svim segmentima predstavlja potpuno nova vozila, umesto modela iz predratnih godina koji su se do tada proizvodili.
  • Ford predstavlja čuveni "drveni" ("woody") karavan.

1953.

  • Ford Canada u Oukvilu (Ontario) gradi novu upravnu zgradu i otvara nov fabrički pogon.

1954.

  • Thunderbird je predstavljen javnosti kao lično luksuzno vozilo sa V8 motorom.
  • Ford počinje sa "kreš-testovima" svojih automobila (ispitivanjem ponašanja vozila prilikom sudara).
  • Otvara se kompleks za proveravanje karakteristika vozila Arizona Proving Grounds.

1956.

  • Linkoln predstavlja Continental Mark II po ceni od tadašnjih 10.000 dolara (danas: oko 85.000 EUR).
  • Ford Motor Company iznosi svoje deonice na slobodno tržište, u najvećoj početnoj javnoj ponudi (IPO) u dotadašnjoj istoriji berze.
  • Kompanija dobija nagradu "Automobil godine" magazina Motor Trend, zahvaljujući svojim inovacijama na području bezbednosti. Paket opcija Lifeguard ("Spasilac") uključuje sigurnosne pojaseve i meku izolaciju na instrument-tabli.

1957.

  • Sa 1.680.000 proizvedenih jedinica, Ford je na čelnoj poziciji među proizvođačima automobila.
  • Na jesen, Ford predstavlja novu automobilsku marku - Edsel - sa modelima za 1958. godinu. Posle mnogo pretrpljenih kritika na račun nekonvencionalnog dizajna kao i slabe prodaje koja je usledila zbog recesije, nakon samo dve godine, sa tržišta su povučeni svi automobili sa ovom oznakom. Edsel je jednostavno bio "pogrešan automobil u pogrešno vreme".

1959.

  • Otvorena je kompanija Ford Credit, čiji je cilj da omogući dopunsko finansiranje za kupovinu novog automobila.
1960-1979 : Naftna kriza i novi izazovi

1960.

  • Ford predstavlja veliku limuzinu Galaxie i kompaktni Falcon.
  • Robert Meknamara je imenovan za predsednika kompanije Ford od strane Henrija Forda II. Nedugo potom, Meknamara će napustiti ovu funkciju da bi preuzeo dužnost Sekretara odbrane SAD u vladi predsednika Džona F. Kenedija.

1962.

  • Britanski Ford predstavlja prvu generaciju modela Cortina. Ovaj auto će dominirati tržištem automobila srednje veličine, prvo u Britaniji a zatim i u kontinentalnom delu Evrope, narednih 20 godina.

1964.

  • Predstavljen je Mustang - automobil koji je stvorio klasu "poni" vozila. Čuvena silueta konja u trku, pojavljivanje u filmovima i pominjanje u stihovima popularnih pesama iz tih dana, zacementiraće status originalnog Mustanga kao ikone kulture 1960-tih godina.
  • Fordov GT40 se uspešno hvata u koštac sa Ferarijima i Poršeima na trci u Le Manu.

1965.

  • Prodaja Ford vozila u SAD premašuje dva miliona jedinica.
  • Nemački i britanski Ford zajednički pokreću proizvodnju prve generacije Transit linije transportnih vozila.
  • Galaxie 500 LTD ima svoju premijeru. Reklamira se kao "tiši od Rols Rojsa".

1966.

  • Uvodi se u proizvodnju prvi SUV, Bronco.
  • Čuvena 1-2-3 pobeda na trci u Le Manu: posle 6 uzastopnih godina dominacije Ferarijevih modela, Fordovi GT40 automobili odnose prva tri mesta. GT40 će biti na vrhu pobedničkog postolja i naredne tri godine; Ferari do danas nije ponovo osvojio trofej u Le Manu.

1967.

  • Stvoren je Ford of Europe, spajanjem poslovanja dva evropska preduzeća - Ford of Britain i Ford of Germany.
  • Ford otvara fabriku vozila Talbotvil (Talbotville) u Sent Tomasu, Ontario (Kanada).

1968.

  • Lincoln Mark Series je predstavljen kao prvo lično luksuzno vozilo ove marke, kako bi se napravio konkurent Kadilakovim modelu Eldorado.
  • Evropski Ford predstavlja prvu generaciju uspešnog kompaktnog automobila Escort.
  • Evropa dobija sportski Ford kupe: prva generacija modela Capri je predstavljena javnosti.

1970.

  • Predstavljen je model Maverick.
  • Ford osniva podružnicu za pacifički region Azije.
  • Evropski Ford pokreće proizvodnju treće generacije modela Taunus/Cortina - najzad spajajući dve linije vozila, koje su prethodno zasebno razvijane, na zajedničkoj platformi.

1972.

  • Uvode se u upotrebu sigurnosni pojasevi sa automatskim uvlačenjem.

1973.

  • Zlatne godine. Proizvodnja automobila u Fordovim fabrikama u SAD dostiže najveću cifru svih vremena: 2.350.000 vozila.
  • Počinje svetska naftna kriza, koja će iz korena prodrmati auto-industriju.

1974.

  • Fordov Mustang II debituje kao manji, ekonomičniji "poni" automobil.

1975.

  • Predstavljanje američkih modela Ford Granada i Mercury Monarch,
  • Evropski Ford pokreće proizvodnju druge generacije modela Escort.

1976.

  • Evropski Ford predstavlja prvu generaciju gradskog automobila Fiesta.

1977.

  • U Evropi je predstavljena četvrta generacija modela Taunus/Cortina.

1978.

  • Ford Motor Company slavi 75. godišnjicu osnivanja. Lincoln Continental Mark V i Ford Thunderbird u čast jubileja dobijaju paket opreme "Diamond Jubilee Edition".
  • Počinje se sa uvozom modela Fiesta na američko tržište, kao pokušaj proboja u segment ekonomičnih vozila.

1979.

  • Ford preuzima 25% učešća u vlasništvu japanskog proizvođača Mazda.
  • Ford je poslednji američki proizvođač koji predstavlja smanjeni automobil "pune veličine" na novoj, radikalno manjoj Panther platformi.
1980-1999 : Duh osamdesetih

1980.

  • Filip Kaldvel (Phillip Caldwell) je na poziciji predsednika upravnog odbora i izvršnog direktora kompanije zamenio Henrija Forda II, kao prva osoba na obe pozicije koja ne dolazi iz porodice Ford.
  • Evropski Ford predstavlja treću generaciju modela Escort, koji postaje Evropski auto godine za 1981.

1981.

  • Javnosti su predstavljeni Lincoln Town Car i američka verzija modela Ford Escort.
  • Fiesta je prestala sa prodajom u Severnoj Americi.

1982.

  • Ford of Europe predstavlja model Sierra kao zamenu za "pouzdane igrače", modele Cortina i Taunus.

1984.

  • U SAD, predstavljeni Ford Tempo i Mercury Topaz.

1985.

  • Predstavljen je model Scorpio u Evropi, koji je popunio mesto koji je iza sebe ostavila Granada u segmentu velikih automobila. Scorpio osvaja titulu Evropskog automobila godine za 1986.
  • Stvorena je marka Merkur (nemački oblik imena Mercury) pod kojom će se do 1989. prodavati modeli Sierra XR4i (kao Merkur XR4Ti) i Scorpio (kao Merkur Scorpio) na tržištu Severne Amerike.
  • Predstavljen je model Taurus sa dramatičnim "aero dizajn" stilom, istovremeno kada i mini-ven Aerostar.

1986.

  • Evropski Ford predstavlja drugu generaciju linije kombija Transit i četvrtu generaciju modela Escort.
  • Ford Capri prestaje sa proizvodnjom.

1987.

  • Ford postaje vlasnik proizvođača automobila Aston Martin Lagonda, kao i kompanije Hertz Rent-a-Car, sa kojom postoji dugogodišnja saradnja.

1988.

  • Predstavljena je Ford Festiva, pravljena u japanskoj Mazdi i korejskoj fabrici Kia.

1989.

  • Ford kupuje još jednu posrnulu britansku marku, Jaguar.
  • Treća generacija modela Fiesta je predstavljena u Evropi i postaje najbrže prodavana Fiesta do danas: milion vozila za manje od dve godine.

1990.

  • Dva priznanja: Ford Aerostar je Teretnjak godine , a Lincoln Town Car je Automobil godine po izboru časopisa Motor Trend.
  • Evropski Ford predstavlja petu generaciju modela Escort.

1991.

  • Ford uvodi u proizvodnju Explorer, pretvarajući tradicionalno ruralni i rekreativni tip automobila - SUV - u popularno porodično vozilo.

1992.

  • Fordov Taurus postaje najprodavaniji auto u Americi, smenjujući na vrhu Hondin model Accord.

1993.

  • Evropski Ford predstavlja zamenu za model Sierra, prvi globalni model automobila: Mondeo, zasnovan na CDW27 platformi.

1994.

  • U Americi je prestala prodaja modela Ford Tempo i Mercury Topaz u korist modela izvedenih iz Mondea: Ford Contour, odnosno Mercury Mystique.
  • Umesto Fordovog modela Festiva na tržište izlazi Aspire i postaje prvi automobil u svojoj klasi sa serijski ugrađena dva vazdušna jastuka i opcionalnim ABS-om.
  • Evropski Ford promoviše novu generaciju modela Scorpio sa karakterističnim dizajnom koji nije uspeo da osvoji srca publike.

1995.

  • Lincoln predstavlja prvu limuzinu sa V8 motorom i pogonom na prednje točkove - 4.6-litarski Lincoln Continental.
  • U Evropi, Ford predstavlja petu generaciju modela Fiesta.
  • Predstavljen je novi mini-ven sa pogonom na prednje točkove, Ford Windstar, proizvodeći se istovremeno sa starijim modelom Aerostar.
  • Redizajniran Ford Explorer dolazi fabrički opremljen novim bezbednosnim opcijama, kao što su dvostruki vazdušni jastuci i ABS na sva četiri točka.

1996.

  • Ford dobija za sve fabrike u 26 zemalja sveta sertifikate za standard kvaliteta (ISO 9000) i zaštitu životne sredine (ISO 14001).
  • Kontroverzni "ovalni" dizajn novih generacija modela Ford Taurus i Mercury Sable doprinosi stmoglavom padu njihove prodaje.
  • Nestankom Ševroletovog modela Caprice sa tržišta automobila pune veličine, praktično celo tržište flotne prodaje pripada modelu Ford Crown Victoria.
  • Ford povećava svoje učešće u posrnuloj korporaciji Mazda, dolazeći do kontrolišućeg udela od 33.4%.

1997.

  • SUV pune veličine sa četvoro vrata, Ford Expedition se uvodi kao zamena za Ford Bronco. Pod markom Mercury poneće ime Mountaineer.
  • Redizajnirani Ford Escort i Mercury Tracer su predstavljeni javnosti.
  • Više modela je prestalo sa proizvodnjom bez direktnog naslednika: kod Forda su to Aerostar, Aspire, Probe i Thunderbird, kod Merkjurija je to model Cougar,
  • Teretnjak F-150 koji je uvek bio uzdanica Forda po broju prodatih vozila, dobija nove, izvajane linije. Iako je u startu redizajn naišao na hladan prijem kod kupaca, F-150 je prevazišao tu poteškoću i postavio nove rekorde prodaje.

1998.

  • Pojava modela Lincoln Navigator je jednim potezom stvorila u SAD klasu domaćih luksuznih SUV-ova.
  • Poslednja godina modela Lincoln Mark VIII, po prvi put sa ksenonskim farovima.
  • Focus je u Evropi predstavljen kao zamena za model Escort koji je počeo da pokazuje svoje godine, i ubrzo postaje jedan od najprodavanijih modela u segmentu. Na severnoameričkom tržištu će početi sa prodajom dve godine kasnije.

1999.

  • Ford kupuje automobilski odeljak proizvođača Volvo.
  • Umesto Žaka Nasera (Jacques Nasser) za novog Predsednika kompanije izabran je Bil Ford (William Clay Ford Jr.), praunuk Henrija Forda.
  • Naziv Mercury Cougar je ponovo u upotrebi, ovog puta je to auto manje veličine, izraženijeg sportskog karaktera i sa pogonom na prednje točkove.
  • Ford je prvi proizvođač velikih pik-apova koji je svoju seriju modela podelio na dva segmenta, uvođenjem nomenklature Ford F-Series Super Duty (od F-250 do F-550).
  • Ford Excursion (koji je i sam zasnovan na Super Duty platformi) pojavljuje se na tržištu i zapažen je kao najveće SUV vozilo u prodaji bilo gde u svetu.
2000-2009 : Novi milenijum

2000.

  • Ford kupuje Land Rover od BMW-a.
  • Predstavljen je Lincoln LS, Automobil godine za 2000. po izboru časopisa Motor Trend. U Evropi mu je parnjak Jaguar S-Type, sa kojim deli DEW98 platformu.
  • Modeli Ford Taurus i Mercury Sable su osveženi.
  • Putničke verzije modela Escort prestaju sa proizvodnjom u Evropi.
  • Takođe u Evropi, predstavljena je treća generacija uspešne linije komercijalnih vozila Transit.

2001.

  • Retro-stilizovani Ford Thunderbird se uvodi u proizvodnju, takođe zasnovan na DEW98 platform, odnoseći pobedu u Motor Trend-ovom izboru Automobila godine za 2002.
  • Bil Ford preuzima i funkciju Izvršnog direktora, kako bi upravljao preusmeravanjem poslovanja kompanije na dobrobit svojih zaposlenih i kvalitet proizvoda. Na ovoj poziciji, Bil Ford će ostati do 2006. godine.

2002.

  • Evropski Ford pokreće proizvodnju pete generacije modela Fiesta.
  • Ime Lincoln Continental prestaje da se koristi posle gotovo pola veka postojanja.
  • Sa scene posle 24 godine potpuno nestaje ime Escort, nakon što je prestala i proizvodnja kombi verzije na osnovi ovog modela, u korist novog malog teretnjaka - modela Ford Transit Connect koji počinje sa proizvodnjom u turskoj fabrici Ford-Otosan.

2003.

  • Ford Motor Company obeležava stogodišnjicu postojanja. Povodom jubileja, predstavljen je sportski Ford GT - ograničena serija vozila inspirisana modelom GT40, pobednikom iz Le Mana. Još neki automobili dobijaju specijalna izdanja povodom vekovnog jubileja.

2004.

  • Prodaja modela Ranger opada, i on gubi titulu najprodavanijeg kompaktnog pik-apa. Mazda povlači sa američkog tržišta model B-serije na čijoj je osnovi izrađen Ranger.
  • Predstavljen je Ford Escape Hybrid, prvi hibridni benzinsko-električni SUV.
  • Najprodavaniji mali kamion američkom tržištu, Ford F-150, doživeo je značajan redizajn. Predstavljena je njegova luksuznija verzija, Lincoln Mark LT.
  • U proizvodnju se uvode mini-venovi Ford Freestar i Mercury Monterey kao zamene za Ford Windstar i Mercury Villager.

2005.

  • Predstavljen je novi Ford Mustang sa dizajnerskim crtama zasnovanim na retro-stilu istoimenih modela iz 1960-tih godina.
  • Predstavljeni su modeli Ford Five Hundred, Mercury Montego, i Ford Freestyle.
  • Proizvodnja modela Mercury Sable potpuno prestaje, dok je Ford Taurus ograničen samo na prodaju flotnim kupcima (rentakar, taksi kompanijama i slično).

2006.

  • Pritisnuta najvećom krizom u automobilskoj industriji od II svetskog rata na ovamo, ali osećajući da je dovoljno snažna da samostalno prebrodi nedaće, kompanija Ford najavljuje opsežan program restrukturiranja, nazvan "Put napred" (The Way Forward), koji obuhvata i gašenje neprofitabilnih fabrika.
  • Bill Ford odlazi sa pozicije izvršnog direktora, ali ostaje u kompaniji kao predsednik upravnog odbora.
  • Alan Mulali (Mulally), bivši rukovodilac proizvođača aviona Boeing, je izabran za predsednika kompanije i izvršnog direktora.
  • Ford stavlja pod hipoteku svu svoju imovinu radi obezbeđenja gotovinskih kredita u visini od 23,4 milijarde američkih dolara, kako bi se finansirao razvoj proizvoda tokom restrukturiranja u periodu do 2009. godine.
  • Ime Taurus se gasi posle 20 godina u proizvodnji. Takođe se, bez direktnog naslednika, gase modeli mini-venova Ford Freestar i Mercury Monterey.
  • Predstavljeni su Ford Fusion, Mercury Milan, i Lincoln Zephyr.
  • Kao rezultat za 2006. godinu, Ford je prijavio gubitak od 12,7 milijardi dolara.

2007.

  • Predstavljeni su novi modeli Ford Edge i Lincoln MKX, a Lincoln Zephyr je zamenjen modelom Lincoln MKZ.
  • U proizvodnju su uvedeni redizajnirani modeli Ford Expedition (uključujući produženu "EL" verziju) i Lincoln Navigator.
  • Kompanija predstavlja koncept-vozila Ford Interceptor i Lincoln MKR, kao i pretprodukcijski Lincoln MKS.
  • Nazivi modela Ford Five Hundred, Ford Freestyle i Mercury Montego su ukinuti i zamenjeni prethodno "penzionisanim" nazivima (redom) Ford Taurus, Ford Taurus X, i Mercury Sable.
  • Ford prodaje Aston Martin britanskom konzorcijumu koji vodi kompanija Prodrive.

2008.

  • Na osnovu koncept-vozila Verve, evropski Ford razvija i predstavlja javnosti model Fiesta šeste generacije.
  • Ford nudi u svojim vozilima SYNC softverski sistem za obaveštavanje i zabavu (infotainment). U početku razvijan uz pomoć kompanije Majkrosoft (Microsoft), kasnije je sistem preseljen na Unix (QNX/Blackberry) platformu. Trenutno u svojoj trećoj generaciji, ovaj softver je i dalje u aktivnom razvoju, prilagođavajući se novim trendovima i zahtevima potrošača.
  • Neprofitabilne marke Jaguar i Land Rover su prodate indijskom proizvođaču Tata Motors.

2009.

  • Ford najavljuje globalizaciju svoje linije modela i uvođenje više evropskih vozila u ponudu na severnoameričkom tržištu. Mali teretnjak koji se za stari kontinent proizvodi u Turskoj, Transit Connect, prvi je primer ove strategije, a ubrzo za njim sledi i gradska Fiesta šeste generacije.
  • Na tržište su plasirani prvi turbo-benzinski agregati sa oznakom EcoBoost.
2010-danas : Novi izazovi

2010.

  • Ford prodaje Volvo kineskom proizvođaču Zhejiang Geely Holding.
  • Izgled trećeg pokoljenja modela Focus je otkriven javnosti i postaje globalni model - kao i prva generacija - stupajući na severnoameričko tržište kao model za 2012. godinu.

2011.

  • Posle 72 godine postojanja, gasi se marka automobila Mercury.
  • Na američkom tržištu prestaje proizvodnja modela Ford Ranger, Ford Crown Victoria i Lincoln Town Car. Na drugim tržištima, Ranger doživeo redizajn i ušao u novu generaciju.
  • Prikazan je model Focus Electric.

2012.

  • Nova generacija modela Ford Mondeo/Fusion prikazana je na detroitskom sajmu automobila, ujedinjujući po prvi put posle 1994.g. evropsku i američku platformu za vozila srednje veličine.
  • Predstavljen je 1.0 EcoBoost "Fox" motor, pogonjen na benzin, sa tri cilindra i turbo-punjačem (na njegovoj osnovi će biti razvijeni i malolitražni motori bez nadpunjenja). U više različitih nivoa snage, pokazao se kao izuzetno fleksibilan pogonski agregat, pokrećući razne Fordove modele: od malih gradskih automobila (Fiesta), pa sve do porodičnih limuzina (Mondeo). 1.0 EB Fox će osvojiti i 11 trofeja za najbolji motor (u opštoj konkurenciji, 3 puta: 2012.-2014. godine; za najbolji novi motor, 2012.g.; za najbolji motor do 1 litra zapremine, 6 puta: 2012.-2017.g.; kao i za najbolji motor u kategoriji do 150 konjskih snaga, 2019.g.). Za 8 godina je izrađeno preko 1.600.000 primeraka, ne računajući slične motore većih zapremina, a razvoj ovog motora - i njegova ugradnja u više modela - traje do danas.

2013.

  • Četvrta generacija modela Ford Transit i njegove putničke verzije Ford Tourneo je počela sa proizvodnjom, takođe kao globalni model. U Severnoj Americi ovaj kombi će naslediti Ford Econoline seriju.

2014.

  • Predstavljena je 13. generacija modela lakog kamiona F-150 (za modelsku 2015. godinu), uvodeći u upotrebu značajno veći udeo aluminijumskih delova karoserije i tovarnog prostora, što pomaže da masa praznog vozila bude smanjena za čitavih 340kg.
  • Mustang za svoj 50. rođendan doživljava značajan redizajn i modernizaciju. Sada u svojoj 6. generaciji, Mustang mora da zadovolji zahteve globalnog tržišta. Po prvi put se, kao fabrička opcija, nudi nezavisno vešanje na zadnjoj osovini, kao i verzija sa volanom na desnoj strani. Izbor motora je proširen - pa se, uz već tradicionalne V6 i V8 agregate, pod haubom može naći i četvorocilindrični motor sa turbo-punjačem, zapremine 2,3 litra.
  • Mark Filds (Fields) smenjuje Alana Mulalija na čelnoj poziciji kompanije, ali će se na ovom mestu zadržati dosta kratko - svega 3 godine. Na teret mu se stavlja, između ostalog, nesnalaženje u novim okolnostima, na plimnom talasu ogromnih promena koje su zahvatile tradicionalnu auto-industriju (uključujući i Ford), donoseći probleme u ispunjenju sve strožih ekoloških normi, nove ekonomske okolnosti i meteorski uspon vozila na hibridni SUS-električni i baterijski električni pogon.

2015.

  • Posle dve godine od predstavljanja i mukotrpne selidbe proizvodnje iz posrnule fabrike u Genku (Belgija), Mondeo je svoj novi dom našao u Valensiji (Španija) odakle počinju da se isporučuju primerci pete (evropske) generacije ovog modela.
  • Drugi modeli zasnovani na modelu Mondeo/Fusion, mini-venovi (MPV) Galaxy i S-Max, kao i SUV model Edge, takođe prolaze kroz redizajn kako bi se postavili na zajedničku CD4 platformu.

2016.

  • Osnovano je razvojno-istraživačko odeljenje Ford Smart Mobility, sa ciljem da se osvoji tehnologija izrade naprednih sistema za vozila budućnosti, odnosno da se pokrenu futurističke inicijative koje bi mogle da oblikuju nastupajuće trendove. Pored ostalih poduhvata, posebno mesto zauzimaju razvoj autonomnih (samo-vozećih) automobila, kao i istraživanje prihvatljivih opcija za deljenje vlasništva nad vozilom (car-sharing).

2017.

  • Predstavljena je temeljno redizajnirana, sedma generacija modela Fiesta.
  • Model EcoSport (predstavljen u Brazilu 2012.g. a globalno dostupan od 2014.g.) doživljava restilizaciju kako bi se modernizovao i uskladio sa željama evropske i američke publike. Jedna od novosti za ovu godinu je i predstavljanje verzije sa AWD pogonom.

2018.

  • Na mesto predsednika i izvršnog direktora Ford Motor Company, 22. maja stupa član upravnog odbora kompanije, Džim Heket (Jim Hackett).
  • Sa proizvodne trake je "izgalopirao" 10-milioniti primerak modela Mustang.
  • Četvrta generacija modela Focus obeležava dve decenije od početka proizvodnje automobila pod ovim imenom.
  • Ford najavljuje da će prestati sa prodajom klasičnih automobila na severnoameričkom tržištu, sa izuzetkom sportskog modela Mustang i pojedinih automobila koji će se možda uvoziti sa drugih kontinenata. Dalji razvoj modela za ovo tržište će, u skladu sa zahtevima kupaca, biti usmeren na višenamenska vozila tipa SUV, krosover i pik-ap.

2019.

  • Predstavljena je nova, treća generacija modela Escape / Kuga.
  • Najavljen je novi mali krosover za globalno tržište: Puma.
  • Explorer je u svojoj šestoj generaciji postao globalno dostupan model.
  • Ranger je doživeo još jednu restilizaciju, ali je kao velika novost dočekano predstavljanje ekstremne off-road verzije Ranger Raptor, na krilima velike popularnosti "starijeg brata", varijante modela F-150 Raptor.
  • Ford konačno ozbiljnije pristupa tržištu vozila na baterijski električni pogon, predstavljanjem sportskog SUV-a Mustang Mach-E. Kroz sve marketinške napore, Ford oprezno naglašava da ovo ne znači prestanak proizvodnje klasičnog Mustanga sa SUS agregatima. Preostaje da se vidi da li će Mustang/Mach postati nova pod-marka i kako će se automobil pokazati u borbi sa konkurencijom u godinama koje dolaze.

Izvori:

  • Ford Motor Company (https://corporate.ford.com/history.html)
  • Enciklopedija Britanika (https://www.britannica.com/topic/Ford-Motor-Company)
  • Vikipedija (https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_Ford_Motor_Company)
  • kao i brojni drugi izvori informacija širom Interneta